Податкова служба: актуальні запитаннята вичерпні відповіді

В Україні завершується кампанія декларування громадянами доходів, одержаних протягом 2020 року. Нагадуємо, що обов’язок щорічно подавати декларацію про майновий стан і доходи за минулий рік визначений частиною 2 статті 67 Конституції України. Останній день подачі декларації у 2021 році – 30 квітня 2021 року.

Зважаючи на актуальність теми, минулого четверга у редакції «РП» відбулася Пряма телефонна лінія з Ольгою КУПЧИШИНОЮ, в.  о. заступника начальника Головного управління Державної податкової служби у Миколаївській області на тему «Кампанія декларування доходів та робота ДПС у період карантину».

Першою на телефон редакції зателефонувала Наталя Петренко.

– Я отримала спадщину від померлої мами. Чи потрібно мені декларувати цей дохід?

– Ні, не потрібно. Адже у випадку першого та другого ступеня спорідненості доходи від набуття спадщини не декларуються. Перший ступінь спорідненості це якраз «батьки» і «діти».

– Дякую. У мене є ще таке запитання. Син – студент, навчається в Аграрці на платній основі. Чи має він право на податкову знижку?

– Так, звісно. Задля цього вам потрібно звернутися до податкової інспекції за місцем проживання та надати пакет документів: декларацію про майновий стан і доходи, довідку про заробітну плату одного з батьків, копії паспорта, ідентифікаційного номеру, договору та квитанції сплати за навчання, а також копію документа із зазначенням реквізитів для перерахування коштів. Кошти повертаються одному з працюючих батьків за основним місцем роботи.

– І, якщо можна, ще одне запитання. Я обіймаю посаду бухгалтера на одному підприємстві. У зв’язку з карантином люди працювали неповний робочий день, а саме 50 відсотків часу. Відповідно вони отримували від підприємства 50 відсотків заробітної плати, решту коштів частково компенсував центр зайнятості. В якому обсягу сплачується єдиний соціальний внесок?

– Якщо для працівника це основне місце роботи і він не пропрацював усі години, то ЄСВ вираховується виходячи від мінімальної заробітної плати. Якби людина працювала по договору цивільно-правового характеру, тоді б єдиний соціальний внесок вираховувався на суму отриманого доходу, відповідно до акта виконаних робіт.

– Доброго дня! Мене також звуть Ольга, зареєстрована як фізична особа-підприємець третьої групи. У зв’язку з карантином я була вимушена згорнути свою діяльність, сиджу вдома та не маю доходів. Чи можу я взяти відпустку, і на який період?

– Оскільки Ви зараз не працюєте, то в своєму звіті зазначаєте дохід «0 гривень».

– Але єдиний соціальний внесок я все одне повинна сплачувати?

– Так. А в період відпустки тривалістю не більше одного місяця Ви звільняєтесь лише від сплати єдиного податку. Від сплати єдиного соціального внеску держава звільнила лише ФОПів першої та другої груп.

Ольга Ковшова, пенсіонерка:

– Я отримую пенсію, водночас працюю на підприємстві. Є в мене й ще один дохід – орендна плата за використання мого земельного паю. Чи повинна я декларувати цей дохід, якщо не являюсь держслужбовкою?

– Якщо Ви здали свій пай в оренду фермерському господарству або будь-якій іншій юридичній особі, то вони є податковими агентами, відповідно з вашої орендної плати утримують відповідний податок, ЄСВ та військовий збір. У такому разі Вам не потрібно подавати декларацію. Якщо вашу землю використовує просто якийсь громадянин – фізична особа, то Ви як одноосібник в обов’язковому порядку повинні до 1 травня звернутися до податкової інспекції за місцем проживання і подати декларації про отримані доходи, а також сплатити податок за доходи фізичних осіб та військовий збір. Якщо Ви вчасно не подасте цю декларацію, то до Вас буде застосовано адміністративну відповідальність та фінансові санкції.

Але спочатку Ви повинні чітко дізнатися, ким є ваш орендар – юридичною чи просто фізичною особою.

– Маю ще таке запитання. У мене є право власності на будинок та дві квартири. Чи маю я сплачувати податок на нерухоме майно?

– Якщо є велика площа нерухомості, то цей податок потрібно сплачувати. У цьому разі необхідно завітати до податкової інспекції з пакетом документів, зокрема технічними паспортами на нерухомість, для звірки нарахувань податку на нерухоме майно. Щоправда, законодавством передбачено пільгу на це оподаткування: 60 квадратних метрів для квартири і 120 кв. м – для житлового будинку, загалом – 180 квадратних метрів.

Але оскільки зараз триває жорсткий карантин, то Ви можете надіслати копії відповідних документів до податкової служби за допомогою поштового зв’язку.

Володимир Іщенко, м. Вознесенськ:

– Які терміни подання декларації у 2021 році?

– Граничні терміни подання декларації за звітний (податковий) 2020 рік наступні:

для фізичних осіб-підприємців, які здійснюють підприємницьку діяльність на загальній системі оподаткування, – протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) року. Останній день подачі декларації був 09.02.2021;

для громадян, які відповідно до норм розділу IV ПКУ зобов’язані подавати декларацію, та осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, – до 01 травня року, що настає за звітним. Останній день – 30.04.2021;

для фізичних осіб, які декларують право на податкову знижку, – по 31 грудня включно наступного за звітним роком. Останній день – 31.12.2021.

Валентина Кривюк, Баштанський район:

– Які доходи підлягають обов’язковому декларуванню?

– Обов’язок щодо подання декларації у платників податків виникає при отриманні:

доходів не від податкових агентів (тобто від інших фізичних осіб, які не зареєстровані як самозайняті особи). До таких доходів відносяться, зокрема, доходи, отримані від продажу (обміну) об’єктів рухомого (нерухомого) майна, від надання в оренду рухомого або нерухомого майна іншим фізичним особам; успадкування майна не від членів сім’ї першого та другого ступенів споріднення, при нотаріальному оформленні спадщини, за якими не було сплачено податок на доходи фізичних осіб та військовий збір тощо;

доходів від податкових агентів, які не підлягали оподаткуванню при виплаті, але які не звільнені від оподаткування. До таких доходів відноситься, зокрема, дохід у вигляді основної суми боргу (кредиту) платника податку, прощеного (анульованого) кредитором за його самостійним рішенням, не пов’язаним з процедурою банкрутства, до закінчення строку позовної давності, якщо його сума перевищує 25 відсотків однієї мінімальної заробітної плати (у розрахунку на рік), встановленої на 1 січня звітного податкового року, а також інвестиційних доходів;

іноземного доходу;

доходів від продажу власної сільськогосподарської продукції;

та в інших передбачених Кодексом випадках.

Олена Василівна, м. Южноукраїнськ:

– Як подати декларацію під час карантину?

– Платник податків може обрати зручний для себе спосіб подачі податкової декларації про майновий стан і доходи: особисто або уповноваженою на це особою; надіслати поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення; засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу.

Враховуючи низку обмежень, зокрема і в роботі державних податкових інспекцій через карантинні обмеження, декларацію про доходи краще подавати в електронному вигляді. Потенційні декларанти можуть зареєструватися в Електронному кабінеті (https://cabinet.tax.gov.ua/), попередньо отримавши кваліфікований електронний підпис.

Олег Дудченко, м. Миколаїв:

– В яких випадках не потрібно звітувати про отримані доходи?

– Звертаю увагу, що обов’язок платника податку щодо подання податкової декларації вважається виконаним і податкова декларація не подається, якщо такий платник податку отримував доходи виключно:

від податкових агентів, які не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу;

виключно від податкових агентів незалежно від виду та розміру нарахованого (виплаченого, наданого) доходу, крім випадків, передбачених ІV розділом ПКУ;

від операцій продажу (обміну) майна, дарування, дохід від яких відповідно до розділу IV ПКУ не оподатковується, оподатковується за нульовою ставкою та/або з яких при нотаріальному посвідченні договорів був сплачений податок відповідно до розділу IV ПКУ;

у вигляді об’єктів спадщини, які оподатковуються за нульовою ставкою податку та/або з яких сплачено податок відповідно до п. 174.3 ст. 174 ПКУ.

Від відповідального ставлення до вимог законодавства і своєчасного виконання конституційного обов’язку громадянами залежить економічний розвиток держави, її фінансова безпека та рівень соціального захисту.

Вікторія, смт Казанка:

– У яких випадках платник податків має право на податкову знижку?

– Нагадаю, що скористатись правом на податкову знижку можуть платники, які протягом 2020 року:

сплачували проценти за іпотечним кредитом;

перераховували благодійні внески неприбутковим організаціям;

сплачували кошти за своє навчання або своїх дітей;

страхували себе та свою родину;

сплачували кошти за переобладнання транспортного засобу на альтернативні види палива;

здійснювали оплату допоміжних репродуктивних технологій та оплату вартості державних послуг при усиновленні дитини, включаючи сплату державного мита;

сплачували кошти на будівництво (придбання) доступного житла, у тому числі на погашення пільгового іпотечного кредиту;

сплачували кошти за оренду житла (громадяни, які мають статус внутрішньо переміщеної особи).

Внесеними у 2020 році змінами до ПКУ розширено перелік витрат з метою отримання податкової знижки. Так, до витрат платника податків, понесених з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби COVID‑19, включатиметься сума коштів або вартість товарів, які добровільно перераховані (передані) як благодійність відповідним організаціям та/або органам виконавчої влади, закладам охорони здоров’я тощо.

Якщо платник податку до кінця податкового року, що настає за звітним, не скористався правом на податкову знижку, таке право на наступні роки не переноситься.

Редакція «РП»:

– Цікаво, а якими є результати декларування за січень – березень 2021 року?

– З початку 2021 року 11 тисяч мешканців Миколаєва та області виконали свій конституційний обов’язок та прозвітували про доходи, отримані протягом 2020 року. У тому числі 33 громадянини задекларували отриманий дохід у сумі понад 1 мільйон гривень.

Загальна сума задекларованих доходів становить 382,5 млн гривень. При цьому, задекларовано до сплати у бюджет 30,2 млн грн податку на доходи фізичних осіб та 3,5 млн грн військового збору. Із задекларованих доходів громадян у січні-березні 2021 року до бюджету вже сплачено 7,4 млн грн податку на доходи фізичних осіб та 1,0 млн грн військового збору.

Іван Петрович, м. Миколаїв:

– Будь ласка, можете повідомити режим роботи податкових інспекцій під час карантину?

– Враховуючи стрімке збільшення кількості випадків захворювання на гостру респіраторну хворобу COVID‑19, спричинену коронавірусом SARS-CoV‑2 (далі – COVID‑19) серед мешканців міста Миколаєва та з метою запобігання інфікування коронавірусом працівників ГУ ДПС у Миколаївській області, які здійснюють обслуговування платників у Центрах обслуговування платників (далі – ЦОП) та держподатінспекціях, де ЦОП не створено (далі – ДПІ), м. Миколаєва, з 24 березня 2021 року, на період введення додаткових обмежувальних заходів, направлених на запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби СОVID‑19, спричиненої коронавірусом, зупинено роботу ЦОП та ДПІ, прийом платників здійснюється за окремим графіком у режимі онлайн.

Призупинено особистий прийом громадян керівниками та працівниками державних установ м. Миколаєва. Прийом звернень громадян здійснюється в електронному вигляді, або через скриньки, встановлені на вході до установи.

Прийом платників податків у ЦОП та ДПІ здійснюється за попереднім записом (за телефоном) виключно для надання невідкладних послуг у разі гострої необхідності, зокрема:

– видачі картки платника податків, внесення до паспорта громадянина України (у формі книжечки) даних про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків;

– внесення до паспорта громадянина України (у формі книжечки) відмітки про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта тощо.

Для надання невідкладних послуг у разі гострої необхідності запис на прийом платників за телефонами:

ЦОП Центральної ДПІ ГУ ДПС у Миколаївській області (Заводський та Центральний райони м. Миколаєва): (0512) 37-90-38, (0512) 379020; (0512) 379042, (0512) 379058, (0512) 379004, (0512) 379026, (0512) 379068, (0512) 379035;

ЦОП № 1 Інгульскої ДПІ у ГУ ДПС у Миколаївській області (Інгульський район м. Миколаєва): (0512) 445202, (0512) 445082, (0512) 444039, (0512) 537203;

ЦОП № 2 Інгульскої ДПІ у ГУ ДПС у Миколаївській області (Корабельний район м. Миколаєва): (0512) 64-02-07;

ЦОП Вітовської ДПІ ГУ ДПС у Миколаївській області: (0512) 644853, (0512) 644774, (0512) 644728, (0512) 644721;

Миколаївська ДПІ ГУ ДПС у Миколаївській області: (0512) 480613, (0512) 480616, (0512) 480612.

Нагадуємо контактні дані Головного управління ДПС у Миколаївській області:

– електронна адреса для направлення листів та запитів на публічну інформацію: [email protected]

– електронна адреса, за якою громадянин може викласти своє звернення: [email protected]

З метою запобігання поширенню вірусу COVID‑19 закликаємо платників активно користуватись електронними сервісами ДПС для подання звітності та сплати податків, зокрема Електронним кабінетом платника податків (cabinet.tax.gov.ua).

За допомогою цього сервісу можна сформувати та надіслати до органів ДПС електронні документи, у тому числі податкову звітність, запити на отримання інформації, заяви для реєстрації платниками окремих податків.

Використовуючи меню «Листування з ДПС» приватної частини Електронного кабінету, платники податків мають можливість надіслати лист (запит, звернення тощо) до відповідного органу ДПС у форматі pdf (обмеження 2 МБ).

Вхід до Електронного кабінету здійснюється за адресою: http://cabinet.tax.gov.ua, а також, через офіційний вебпортал ДПС.

Для роботи у приватній частині Електронного кабінету використовується електронний цифровий підпис (кваліфікований електронний підпис – КЕП), отриманий у будь-якого Акредитованого центру сертифікації ключів.

Звертаємо увагу, що Електронний кабінет працює постійно (24 години на добу), крім часу, необхідного для його технічного обслуговування.

При цьому проведення технічного обслуговування Електронного кабінету у день, на який припадає граничний строк подання податкових декларацій, та з 8 до 20 години будьякого іншого календарного дня забороняється.

У разі виникнення питань щодо користування Електронним кабінетом слід звертатись до служби підтримки за телефоном 0800501007 (напрямок 0) або за посиланням: http://cabinet.tax.gov.ua/help/.

Нагадуємо, що на субсайті ГУ ДПС у Миколаївській області (www.mk.tax.gov.ua) та офіційній сторінці Служби у соціальній мережі Facebook (www.facebook.com/tax.mykolaiv) ви завжди можете ознайомитись з актуальними роз’ясненнями податкового законодавства, коментарями провідних фахівців, станом надходжень податків і зборів до бюджету.

Крім того, інформуємо, що на сторінці ДПС у Facebook https://www.facebook.com/TaxUkraine та на телеграм-каналі ДПС https://t.me/tax_gov_ua завжди розміщена актуальна інформація щодо законодавчих нововведень, оперативна інформація щодо результатів діяльності Служби, анонси запланованих подій, податковий календар. Підписуйтесь, та будьте завжди в курсі усіх податкових новин.

– Дякуємо, Ольго Анатоліївно, за змістовні відповіді на нагальні запитання наших читачів!

Вів «Пряму лінію» Андрій ТЮРІН

Оставить комментарий

Your email address will not be published.