«СІТЬОВИЙ МАРКЕТИНГ»: що приховується за красивою обгорткою

Імпозантний незнайомець, що нещодавно з’явився на порозі нашої редакції, справляв враження цілком забезпеченої та самодостатньої людини. Щоправда, це був не надто випадковий візит, адже чоловік завітав до нас зі своїм товаришем – давнім відвідувачем редакції, що вкотре побідкався про проблеми в аграрному секторі. Після обговорення нагальних негараздів у багатостраждальному сільському господарстві Віктор Іванович (назвемо його так), який доти здебільшого мовчав, проявив неабияке красномовство та багатослів’я.

Секрет вічної молодості

– Ось подивіться на мене і скажіть, скільки мені років, – узяв слово візитер, і, не дочекавшись відповіді, сам же і відповів, – сімдесят. А відчуваю себе років на п’ятдесят, не більше, та й на вигляд значно молодше свого віку.

Зробивши театральну паузу, якій, напевно, позаздрив би сам корифей театрального мистецтва Станіславський, Віктор Іванович охоче поділився секретами «вічної молодості».

«Усе дуже просто, я регулярно користуюсь продукцією компанії «Золотий еліксир здоров’я» (назва вигадана. – Ред.). Почуваюся бадьоро і ні на що не скаржусь».

Зробивши чергову паузу і уважно подивившись на реакцію співрозмовника, Віктор Іванович з привітною усмішкою на обличчі почав детально розповідати про користь від споживання продукції «Золотого еліксиру здоров’я» – і про «унікальні пігулки» від усіх хвороб, і про збори якихось не менш чудодійних трав «із самих Гімалаїв», і про мало не «безсмертну воду».

А побачивши, що його полум’яний спіч не справив належного ефекту на співрозмовника, чоловік став розповідати й про інші «принади» диво-препаратів. Мовляв, і жити будете до ста років, і всі хвороби десь подінуться, і навіть – пошепки довірливо повідомив Віктор Іванович – сам Ковід‑19 капітулює перед продукцією «Золотого еліксиру здоров’я».

Отже, поки кращі медичні світила в усьому світові безуспішно намагаються знайти протидію проти світової пандемії, маловідома широкому загалу фірмочка вже успішно реалізує антиковідні ліки. Отакої!

Це все викликало неабиякі сумніви у правдивості слів нашого візитера. Але той, наче і не було нічого, заспівав іншої. За його словами, ми можемо казково розбагатіти, якщо станемо постійними споживачами «Золотого еліксиру здоров’я». А якщо ми залучимо до споживання диво-продукції нових клієнтів, тим краще у фінансовому плані буде для кожного з нас.

– А ще, – не збавляв ораторських обертів чоловік, – співробітництво із «Золотим еліксиром здоров’я» дасть змогу мандрувати всім світом. Я побував мало не в усіх країнах планети – і в Америці з Канадою, і в Арабських Еміратах, і на екзотичних островах. А от нещодавно, – немов між іншим додав візитер, – ми вручили черговий «Мерседес» для нашого колеги. От ви ж, напевно, і собі хочете новенький німецький лімузин? – і тут Віктор Іванович допитливо подивився мені в очі.

– Ні, не хочу, – парирував я. – Ви, мабуть, представник сітьового маркетингу?

– Так, – щиросердно зізнався дядько. – Але в цьому немає нічого поганого.

Торгівля без посередників

Що ж таке сітьовий маркетинг і як він працює?

Сітьовий маркетинг (багаторівневий маркетинг, скорочено – MLM, від multi level marketing) – один із напрямків у бізнесі. «Маркетинг» означає доставку товарів або послуг безпосередньо від виробника до споживача. Вираз «багаторівневий» розкриває суть системи заохочення людей, що доставляють товар або послугу споживачеві. MULTI (багато) означає «більш ніж один». Level (рівень, ступінь) – швидше за все означає «покоління». Таким чином, дослівно MLM можна перекласти з англійської як систему «просування продукції за допомогою декількох поколінь». Більш сучасним є термін «сітьовий маркетинг».

За традиційної схеми реалізації продукції на кожному етапі по шляху товару від виробника до магазину/споживача до первісної вартості товару додається вартість реклами, упаковки, складських витрат, оренди приміщень, оплати праці, податків і т.  д. За рахунок цього до ціни товару додається до 300% від первісної вартості.

Сітьовий маркетинг скорочує цей ланцюг до мінімальної формули «Виробник -> дистриб’ютор -> споживач». А головним завданням сітьового маркетингу є не організація логістичної складової, а інформаційне охоплення максимальної кількості людей і подальша реалізація певних товарів або послуг.

Ідея проста – споживач продукції стає інформатором, презентуючи та просуваючи продукцію або послуги фірми. Відповідно кожен із «ланцюжків» мережі отримує свою винагороду за кожну продану одиницю товару. Адже людина отримує дохід не тільки з особистих продажів, але і від того, що реалізують люди, яких вона залучає у бізнес. Так створюється розгалужена мережа розповсюджувачів. І чим вищу щаблину «табелі про ранги» займає людина, тим більший у неї дохід.

Як відбувається пошук клієнтів? Насамперед, за рахунок того, що дистриб’ютори виділяють зі свого оточення людей, яким потрібна певна продукція або послуги сітьової компанії, і інформують їх про неї. А в останні роки залучення нових споживачів відбувається за допомогою соціальних мереж – як-то Фейсбук чи Телеграм.

Варто зазначити, що сітьовий маркетинг – цілком легальний сегмент ринку. За однієї умови – якщо йдеться про цивілізовані фірми, котрі існують на цьому ринку далеко не один рік. Натомість значною мірою імідж цього напрямку бізнесу псують різноманітні пройдисвіти, котрі під виглядом сітьового маркетингу просувають фінансові піраміди, а то й відверто шахрайські схеми.

«Обробляв мене тонко»

Але є й підводні камені у роботі солідних сітьових компаній. Послухаймо бодай розповідь мешканки одного з приміських сіл Тетяни.

Отже, молода жінка, глянувши одного разу на себе в дзеркало, вирішила будь-що схуднути. Поринувши з головою в Інтернет, Тетяна почала шукати різноманітні дієти. Аж раптом натрапила на диво-засіб для схуднення. Зв’язавшись із людиною, яка розмістила у себе на сторінці диво-препарат, жінка почула від того, що скине вагу майже одразу, мало не після першого прийому коктейлю з якихось природних компонентів. А щоб закріпити ефект, потрібно вживати «еліксир» щонайменше 21 день. «Він дуже красиво все розповідав, години зо дві, – згадує Тетяна, – і мені дуже захотілося придбати той засіб. Але коли я поцікавилася ціною, чоловік одразу не відповів, а лише зазначив, що це буде недорого, додавши при цьому, що для комплексного оздоровлення організму бажано купити й інші препарати фірми».

Коли ж, нарешті, жінка добилася від Андрія «прейскуранта» на товар, то ледве не очманіла від зависоких цін.

– Проте він мене заспокоїв, – продовжує свою розповідь Тетяна, – сказавши, що може зробити істотні знижки, якщо я буду підписана на відповідні групи комунікації в Інтернеті та Вайбері. Після цього ми стали спілкуватися з ним ледве не щодня. Андрій детально розповідав про властивості того чи іншого товару, а якось запропонував: якщо я хочу купувати препарати ще дешевше, то потрібно підписати контракт вартістю 900 гривень на рік.

Жінка погодилася, переславши Андрієві для підписання документів свої особисті дані та сплативши відповідні кошти.

– Минає ще тиждень, – каже Таня, – і почалися вже інші розмови. Андрій сказав, що, мовляв, я погарнішала, але ж є ще багато людей, котрі також мріють скинути зайві кілограми. При цьому він наголошував, що, сприяючи реалізації продукції та залучаючи нових членів, я можу стати дуже успішною та багатою. Тож, як порадив мені новоспечений «бізнес-компаньйон», задля цього я маю знаходити таких людей серед своїх друзів та знайомих.

– Про сітьовий маркетинг навіть згадки не було, – зазначає Тетяна. – Андрій «обробляв» мене дуже хитро і психологічно тонко. І лише згодом він мені повідомив: підписавши контракт, я стала «його» людиною. У свою чергу, додав він, тепер і я можу підписувати інших осіб. Тоді я спитала Андрія, що називається, в лоба: чи має він якійсь дохід з мене? «Ні, нічого», – щиросердо відповів той, додавши, що якщо я підпишу на контракти інших людей, то матиму з цього певні гроші.

Як потім дізналася жінка, вона стала адептом своєрідної бізнесової секти під назвою «сітьовий маркетинг». Якогось зиску від нової діяльності вона так і не отримала, підписавши лише двох людей. Водночас регулярно купувала досить-таки дорогі препарати для схуднення, і не тільки. А також – витрачала чимало власного часу, роблячи дописи у соціальних мережах та спілкуючись із Андрієм. Тож, проаналізувавши ситуацію, за декілька місяців Тетяна видалила сторінку з рекламою препаратів у Фейсбуці. Цей факт не залишився непоміченим. «Андрій став телефонувати мені мало не щодня, вмовляючи продовжити співпрацю з сітьовою компанією. Принагідно він нагадав, що я маю оплатити послуги з ведення мого робочого кабінету в Інтернеті, а це ще дві тисячі гривень на рік», – уточнює вона.

Який висновок з усього цього зробила Таня?

– Дуже простий, – каже жінка. – Вони все дуже красиво розповідають, а у підсумку багато людей працюють на небагатьох. І лише одиниці їздять по закордонах та купують дорогі автомобілі – це ті, котрі перебувають на вершині сітьової схеми.

* * *

Через названі причини ніхто не просуває сітьовий бізнес відкрито, адже мало хто клюне на подібні оголошення і навряд чи прийде на зустріч або презентацію. Тож спроби залучити нових «адептів» добре маскуються в красиву заманливу «обгортку».

Так, раніше були популярними листівки з текстом: «Шукаю асистентів в офіс, зарплата 15-20 тисяч гривень, зайнятість 2-3 години на добу. Телефонуйте за номером». Звісна річ, насправді ні про яку роботу в офісі навіть і не йшлося. Це, як правило, було запрошення на презентацію сітьової компанії, під час якої на вуха недосвідченого неофіта планували навішати чимало наваристої локшини із пустопорожніх обіцянок.

Наразі ж шукачі нових «партнерів» здебільшого зосередили свою активність у соціальних мережах, або ж маскуються під вебмагазини та інші онлайн-проєкти.

Тож, шановний Вікторе Івановичу, ми вас одразу «розкусили». А приставати чи ні на подібні пропозиції – то вже справа кожного.

Андрій ТЮРІН

Оставить комментарий