У ЖОРСТКИХ «ОБІЙМАХ» МОНОПОЛІСТА: Як «Миколаївобленерго» намагається будь-що відрізати світло від будинку снігурівчанина

Для Геннадія Шияна Снігурівська філія АТ «Миколаївобленерго» – організація майже рідна. Свого часу він трудився тут на різних посадах, у тому числі – заступника начальника філії, відтак знає специфіку роботи досконало. Тож можна зрозуміти здивування снігурівчанина, коли 9 квітня цього року на його мобільний зателефонувала невідома особа та, представившись працівником філії, повідомила: нібито за споживачем числиться заборгованість аж у… вісім гривень. Принагідно пролунали погрози відключити світло, якщо Геннадій Михайлович не сплатить цей «борг», який, до речі, сам Шиян у телефонній розмові категорично заперечив.

Немов слон у посудній лавці…

Про те, що це не просто злий жарт, снігурівчанин дізнався за пару днів. 11 квітня йому зателефонував уже інспектор енергонагляду Головатий. Він «продублював» інформацію від невідомої особи, додавши, що Геннадій Шиян має найближчим часом відвідати абонентський відділ філії для проведення звірки стосовно оплати за спожиту електроенергію.

Наша газета у попередніх публікаціях уже повідомляла про те, що з 1 січня 2019 року «Миколаївобленерго» займається виключно розподілом електроенергії, віддавши функції нарахувань за електроенергію і стягнення коштів зі споживачів товариству «Миколаївська електропостачальна компанія» (ТОВ «МЕК»). Але, що цікаво, показання з лічильників знімають саме працівники обленерго, передаючи їх потім у ТОВ «МЕК». У зв’язку з цим виникло чимало непорозумінь між фактично монополістами та споживачами, і далеко не завжди на користь других. Про це й писала наша газета, наголошуючи на необхідності людяного, а не зверхнього ставлення з боку енергетиків до пересічних громадян, поготів пенсіонерів.

Утім, судячи з усього, «Миколаївобленерго», очолюване паном Сиваком, продовжує діяти немов слон у посудній лавці, грубо нехтуючи правами та інтересами споживачів.

Кодекс комерційного обліку електричної енергії Глава VIII. Пункт 6.1. За домовленістю між ППКО (постачальник послуг комерційного обліку електричної енергії. – Ред.) і споживачем споживач може знімати покази лічильника самостійно, надаючи ППКО цю інформацію відповідно до умов договору зі всіх лічильників, установлених на об’єктах споживача.

Як би там не було, Г. Шиян, як законослухняний громадянин, уже наступного дня, а саме 12 квітня, прийшов до Снігурівської філії обленерго звіряти показання лічильника. Прийом громадян в абонентському відділі здійснювала Лариса Іванівна Время.

– Я надав їй свої абонентські книжки, – згадує Геннадій Шиян, – та попрохав зробити звірку стосовно оплати за спожиту електроенергію. Л. Время взяла їх та зайшла до комп’ютерної бази даних, після чого повернула мені абонентські книжки та заявила про те, що не буде здійснювати мені звірку, оскільки я не телефонував до абонвідділу на початку кожного місяця та не надавав показання електролічильника.

Отакої! Спочатку споживача запрошують до філії обленерго для того, щоб прийти і зробити звірку показань лічильника. Але коли людина, винайшовши час та покинувши всі свої особисті чи робочі справи, приходить на запрошення енергетиків, їй брутально вказують на двері.

Що це, як не свавілля з боку снігурівських працівників обленерго та знущання з пересічного громадянина?

«Жбурнула абонкнижки мені в обличчя»

Звісно, що Геннадій Шиян обурився такими діями працівниці філії і попросив її повідомити, якими нормативними актами зумовлені її вимоги.

– На це я отримав зовсім не компетентну відповідь, – зазначає Геннадій Михайлович, – адже в пункті 6.1 глави VIII і пункті 6.2 глави XIII Кодексу комерційного обліку електричної енергії жодним чином не зазначено, що споживач зобов’язаний надавати показання лічильника в енергопостачальну організацію. Але мої заклики до професійної компетентності та нагадування її функціональних обов’язків призвели до неочікуваних наслідків. Время почала вести себе неадекватно – істерично кричати та жбурляти абонкнижки мені в обличчя в присутності інших споживачів. Після цього вона взагалі залишила своє робоче місце, зачинила кабінет і пішла на другий поверх з невідомою метою.

Через деякий час Лариса Время повернулася на своє робоче місце, але не одна, а з «підкріпленням» – менеджером філії Володимиром Забаровським, юристом філії Андрієм Трофименком та ще однією працівницею філії Ольгою Гірною, котра й здійснила звірку показань лічильників споживача. Але при цьому з’ясувалося, що ніякої заборгованості у Г. Шияна перед обленерго насправді не існує, навпаки – є переплата у розмірі 1 гривні 44 копійок.

– Я спитав менеджера Забаровського, чи не бажає він принести вибачення за непрофесійні дії своїх підлеглих, підсумком яких виявився змарнований мною час та завдана при свідках образа. Але на це я отримав відповідь – ніяких вибачень не буде, – обурюється Геннадій Шиян.

Здається, якби тоді керівник філії Володимир Забаровський по-людськи вибачився за приниження гідності абонента та завдані тому незручності, то цей конфлікт не мав би подальшого продовження. Але пан Забаровський, вочевидь, вирішив, що це – не прерогатива монополіста. Ну не царська це справа – вибачатися перед якимось «смердом»! Отже, обленерго зі свого боку може відмовитися обслуговувати споживача (про це, власне, поговоримо дещо нижче), а той знайти альтернативу енергопостачання власного житла – фактично ні! Адже клієнт філії фізично не має можливості скористатися послугами іншої енергетичної компанії – такої, працівники якої були б більш професійними та чемними. Цією обставиною, очевидно, й користуються на власний розсуд монополісти.

Честь мундира понад усе?..

Утім Г. Шиян все ж сподівався, що скарга на працівників Снігурівської філії буде уважно розглянута генеральним директором АТ «Миколаївобленерго» Олегом Сиваком, до якого, власне, й звернувся Геннадій Михайлович по роз’яснення з приводу конфліктної ситуації.

У своїй розлогій відповіді даний посадовець які тільки кодекси, принципи та правила не цитував. Ось тільки пан Сивак не спромігся по суті відповісти на конкретні запитання заявника щодо даного інциденту, а також – вибачитися за непрофесійні та некоректні дії своїх підлеглих. Зрештою, логіка тут є: якщо районний «барин» відмовився це робити, то чого очікувати від обласного «барона»?

Але що це, як не кругова порука в дії? Отже, честь мундира можна захищати й у тому випадку, коли він рясно заляпаний «брудом» неналежного, м’яко кажучи, ставлення до споживачів?..

Ця неприємна історія «із запашком», на жаль, мала продовження. Наприкінці жовтня Г. Шиян отримує листа на замовлення від Снігурівської філії, в якому містився акт про недопуск, датований 23 жовтня, та попередження про відключення електроенергії від будинку з… 12 жовтня 2019 року.

А тепер, шановні читачі, зверніть увагу на дати! Як можна відключити електрику, «повернувшись» назад у часі на 11 днів? У зв’язку із цим виникає декілька версій: або снігурівські енергетики винайшли та мають у своєму розпорядженні машину часу (Еврика!), або грубо помилилися, або ж… мала місце службова фальсифікація. Принаймні, сам Геннадій Шиян стверджує, що ніяких працівників Снігурівської філії, зазначених у акті, він і близько не бачив поблизу свого будинку 23 жовтня цього року.

Ляп ціною зіпсованих нервів

Зрештою, Геннадій Шиян переконаний: ні про яку планову заміну лічильника в поточному році не може бути й мови, адже прилад обліку російського виробництва він придбав за свої кошти в 2006 році. Цей лічильник був повірений у четвертому кварталі 2005 року. Відповідно до паспорта лічильника, періодичність повірки становить вісім років, тому працівники Снігурівської філії в 2013 році здійснили планову заміну електролічильника, встановивши точно такий же прилад обліку, повірений у 2013 році. Навіть за логікою фактичних дій енергетиків стає зрозумілим, що наступна повірка приладу обліку має бути здійснена в 2021 році.

Зважаючи на це, а також на явний абсурд із датами, Геннадій Шиян не став вживати якихось дій, вважаючи, що це – звичайна «гра м’язів» з боку монополіста. «Також це демонструє повну безграмотність як інспекторів, так і самого менеджера Забаровського. Бо маючи на руках такий недолугий акт, він особисто приїхав відключати мій будинок, прихопивши з собою в якості важкої артилерії юриста філії. Це підтверджує його упередженість та непрофесіоналізм», – переконаний Геннадій Шиян.

У самій же філії мали достатньо часу та можливостей, аби виправити свій же ляп – якщо, звісно, мала місце саме помилка, а не заздалегідь спланований брутальний тиск на «надто розумного» споживача.

Проте, як ні в чому не бувало, 12 листопада близько 16.00 доблесні снігурівські монополісти прибули до будинку Геннадія Шияна з метою від’єднання від електричної опори живлячого кабелю. А за декілька хвилин перед тим світло в оселі Геннадія Михайловича зникло через відключення фідера.

– Я почав перешкоджати працівникам філії у здійсненні їхніх намірів та викликав наряд поліції, – зазначає Г. Шиян. – Розуміючи незаконність своїх дій, працівники «Миколаївобленерго» не стали чекати приїзду правоохоронців та хутко від’їхали від мого будинку, заявивши, що все одне відріжуть мені електрику.

За «бєспрєдєл» – жодних вибачень

Це «шоу» з намаганнями незаконно відключити електроенергію відбувалося «під чутким керуванням» менеджера філії Володимира Забаровського. Уважний читач, напевно, здогадається, що й цього разу цей вельмишановний пан не зміг вичавити з себе ані слова вибачення за безпідставні дії своєї «бригади». «Родзинки» ситуації додає той факт, що нинішній очільник філії є… колишнім підлеглим Г. Шияна.

Ба більше, наступного дня, а саме зранку 13 листопада, В. Забаровський та «співтовариші» в районі РЕМу зупиняє Геннадія Шияна, який пішки прямує до райвідділу поліції, щоби отримати копії документів стосовно вчорашнього конфлікту, та пропонує йому поїхати додому з метою проведення заміни лічильника. Шиян відмовляється від пропозиції, заявивши, що всі подальші дії будуть вирішуватись після врегулювання інциденту виключно в судовому порядку. 16 листопада Геннадій Михайлович знову отримує листа на замовлення, в якому знаходиться черговий акт про недопуск, підписаний власноруч паном Забаровським, та попередження: у разі недопущення працівників філії до електроустановки, постачання електроенергії буде припинено 12 грудня 2019 року.

Володимир Забаровський. Фото із соцмереж.

Намагаючись урегулювати конфліктну ситуацію та розставити всі крапки над «і», Геннадій Шиян 18 листопада виїжджає до головного офісу «Миколаївобленерго» в місті Миколаєві.

– Комерційний директор М.П. Гончарук, – каже Г. Шиян, – спочатку погодився зі мною зустрітися, але згодом відмовився це робити в категоричній формі. Вочевидь, це сталося після його розмови із Забаровським, дії якого я і хотів оскаржити.

Тож, не знайшовши правди в центральному офісі обленерго – а те, що це «неприступна цитадель» для багатьох споживачів, цілком зрозуміло із наших попередніх публікацій, – Геннадій Михайлович наразі звернувся до в.  о. начальника Головного управління Держпродспоживслужби в Миколаївській області О. Калнауса, а також готує позовну заяву до суду.

Пан Забаровський наполягає на своєму

Редакція, аби дотриматися принципу балансу думок, зв’язалася з іншою стороною конфліктної ситуації. Ось що розповів редакції менеджер Снігурівської філії обленерго Володимир Забаровський:

– У Геннадія Шияна використовується прострочений прилад обліку електроенергії, тож потрібно його замінити. Але він не хоче допускати наших працівників до лічильника, щоб ми могли зробити це. Ми склали акт про недопуск до приладу обліку, проте інспектор помилився, неправильно вказавши дату відключення. З’ясувавши це, ми виписали нове попередження споживачеві, адже ми вже півроку не можемо потрапити до лічильника. Відповідно до існуючих правил ми будемо змушені його відключити від світла, і він, як наш колишній працівник, має про це добре знати.

Дивне твердження про «помилку» інспектора. Адже акт про недопуск підписує не одна людина, а троє осіб, і це добре знає керівник філії. Крім того, виїжджаючи на відключення оселі споживача, який добре знає закони та існуючі нормативні акти, ані менеджер, ані юрист чомусь не перевірили правильність заповнення документів. Чи знову були «неуважні»?..

– Узагалі, в чому проблема, не розумію, – дивується В. Забаровський. – Ми ж міняємо лічильник безоплатно для споживача, адже самі ж ініціюємо цю заміну.

– Але ж, наскільки я розумію, граничний термін повірки лічильника спливає лише в 2021 році…

– У паспорті може бути написаний один термін, ми ж керуємося у своїй діяльності вимогами метрології та стандартизації. Для всіх російських приладів обліку, а у Шияна саме такий лічильник, встановлено міжпровірочний період у шість років.

– А скажіть, ви відрізаєте світло споживачам навіть через борг у вісім гривень?

– Нібито у нього була заборгованість, але за борги відключаємо не ми, а електропостачальник. Саме ТОВ «МЕК» збирає гроші зі споживачів та робить попередження про відключення від електрики у разі боргів (а хто ріже дроти – хіба не підлеглі пана Забаровського? – Ред.).

– Але ж абонент прийшов для звірки саме у вашу організацію. І що це був за інцидент, коли споживачу жбурляли в обличчя абонкнижки?

– Я цього не можу сказати. До мене прибігла наша працівниця і повідомила, що прийшов Шиян і почав сваритися та сперечатися. Але ця жінка у нас уже не працює.

– Ви її звільнили за недопустиме ставлення до клієнтів?

– Ні, вона пішла від нас з іншої причини – на підвищення.

Отакої! Виходить, хамство та зарозумілість по відношенню до клієнтів – запорука успішної кар’єри?

Прошу також Володимира Забаровського прокоментувати скандальні події, що мали місце 12 листопада.

– Ми прийшли до будинку Шияна відключати електроенергію. Він спитав: на якій підставі? Я сказав, що через прострочений лічильник. А коли споживач показав, що в попередженні стоїть інша дата – 12 жовтня, я дав відбій на відключення, – виклав свою версію інциденту менеджер філії. – Ми домовилися зустрітися з ним о 9.00 наступного дня. Я беру документи, їду до його будинку. Але він сказав, що йому треба йти до поліції, і пішов. Відтак ми склали новий акт про недопуск. До речі, він мене пускав до лічильника, а інспектора – ні. А що я? Адже саме інспектор має замінювати прилад обліку.

– Але ж, наскільки мені відомо, Геннадій Шиян зранку насправді був у відділі поліції – з приводу інциденту, що трапився напередодні.

– Так, ми приїхали до нього додому, але його не застали. Побачили близько 9.15 вже на вулиці, але він нам сказав, що йде до поліції.

– Тобто Ви застали його саме на вулиці, а не вдома?

– Так, уже на вулиці.

Отже, сам пан Забаровський визнав, що зустрів споживача на вулиці, а не поблизу його будинку. То чому в акті зазначено, що акт про недопуск складено після прибуття до житлового будинку «за присутності споживача» (виділено нами. – Ред.)? Що це, чергова фальсифікація документів? Звісно, що і заплановане відключення споживача від світла за такої чергової «помилки» навряд чи може бути законним.

Далі буде?..

Під час нашої розмови Володимир Забаровський запевнив, що якщо його працівникам вдасться до 12 грудня замінити лічильник, то відключення будинку від електроенергії ніхто не робитиме.

Ми повторно зв’язалися з Геннадієм Шияном і попросили його прокоментувати слова начальника філії, зокрема – чому він так довго не допускав працівників обленерго до електричного лічильника?

– Брехня – жодного працівника філії я не бачив у себе вдома аж до моменту спроби відключення, – повідомив Геннадій Михайлович. – Крім того, я не бажаю, щоб мені встановлювали інший лічильник, який відрізняється за параметрами не в ліпшу сторону від існуючого та буде вже не моєю власністю, а власністю обленерго. Та й жодних документів, котрі б підтверджували слова працівників про необхідність повірки лічильника саме через шість років, мені досі не надали, із чого я роблю висновок: такого нормативного акта просто не існує в реальності. Сама ж спроба відключення електрики, що мала місце 12 листопада, – незаконна. Тому Забаровський і злякався надавати пояснення поліції під протокол.

– А чому ви не дочекалися енергетиків наступного ранку?

– Бо ніякої домовленості про зустріч не було. Ба більше, юрист філії Трофименко заздалегідь знав про те, що я зранку піду за копіями протоколів до поліції, і мене не буде вдома.

* * *

Ось така чергова історія про «партнерські» взаємовідносини між обленерго та споживачами. Судячи з усього, в роботі монополістів з плином часу нічого не міняється, адже бачимо все той же «нахрап» з боку енергетиків, а градус напруги у взаємовідносинах з клієнтами аж ніяк не зменшується. Ті ж методи, та ж зневага до прав та інтересів клієнтів, не кажучи вже про закон…

А й справді, навіщо монополістам поліпшувати власну роботу та дбайливо ставитися до споживачів – ті ж від них і так нікуди не дінуться? До того ж, як бачимо, за умови потурання з боку вищого обласного начальства на місцях можна творити все що завгодно – і принижувати клієнтів незаконними діями по відключенню електроенергії, і навіть жбурляти в них чим завгодно. І, звісно ж, потім навіть не вибачатися перед клієнтами за свої брутальні та підступні дії.

Але вряди-годи терпець уривається. Мабуть, в обленерго забули 2014 рік, коли в деяких районах області, зокрема і в Снігурівському, місцеві мешканці, яких довели до відчаю необґрунтованими відключеннями електроенергії, вийшли на масові акції протесту.

До пана Сивака навіть не звертаємося з проханням втрутитися в ситуацію – з огляду на попередній досвід таких звернень. Можливо, бодай державні органи, той же нещодавно призначений губернатор, зацікавляться цією публікацією?..

Андрій ТЮРІН

Добавить комментарий