Водосховище та ГЕС: чи можливий компроміс?

Софіївське водосховище, яке розташоване в Новобузькому районі, є штучною водоймою. Його спорудили ще в 1968 році з метою забезпечення питною та технічною водою мешканців не лише Новобузького, а й Казанківського та Баштанського районів. Крім того, водосховище має неабияке значення для екології, адже поблизу його берегів знаходиться Регіональний ландшафтний парк «Приінгульський» – одне з семи природних чудес Миколаївщини. Словом, Софіївське водосховище та прилегла територія – справжня оаза та перлина північно-східної частини області.

Та, як повідомив редакцію голова Новобузької районної ради Василь Гаркавенко, забезпечення водою мешканців трьох районів опинилося під неабиякою загрозою. Адже біля водорозподільного вузла Софіївського водосховища планується будівництво малої гідроелектростанції (МГЕС) потужністю до 200 кіловат. Замовник – товариство з обмеженою відповідальністю «Альтген», що має юридичну адресу в місті Києві.

Власне кажучи, депутати Новобузької районної ради 28 травня на сесії ухвалили рішення, в якому висловили своє занепокоєння планами столичних інвесторів. Ось текст звернення депутатів Новобузької райради до Миколаївської облдержадміністрації, обласної ради та Міністерства екології та природних ресурсів України:

Василь Гаркавенко.

«Депутатський корпус Новобузької районної ради Миколаївської області висловлює глибоке занепокоєння з приводу можливих ризиків та недостатньої прозорості щодо планованого будівництва ТОВ «Альтген» гідроелектростанції на території Софіївського водосховища.

Так, було виявлено, що 02.05.2019 у Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля на офіційному сайті Міністерства екології та природних ресурсів було опубліковано повідомлення ТОВ «Альтген» про плановану діяльність за № 20194263540/10927, відповідно до якого планується здійснити нове будівництво МГЕС встановленою потужністю до 200 кВт на донному водовипуску (без камери управління) Софіївського водосховища біля с. Софіївка Новобузького району Миколаївської області. Генерація електроенергії здійснюватиметься за рахунок місцевого відновлюваного джерела енергії – води, що скидається через водорозподільчий вузол у відвідний канал, що сполучений з р. Інгул. Орієнтовний термін експлуатації МГЕС – 50 років.

Законом України «Про оцінку впливу на довкілля» передбачено, що громадськість має право протягом 20 робочих днів з дня публікації повідомлення подати до уповноваженого органу свої зауваження і пропозиції щодо планованої діяльності. Однак своїми діями ТОВ «Альтген» обмежує дане право новобужан. До того ж, товариство не вважало за потрібне повідомити районні органи влади, ані районну раду, ані районну державну адміністрацію про свою плановану діяльність.

Вважаємо за доцільне звернути увагу на те, що із Софіївського водосховища здійснюється централізоване водопостачання питної води споживачам трьох районів області – Новобузького, Казанківського та Баштанського. А тому Новобузька районна рада як повноважний представник і виразник інтересів територіальних громад району, виборців свого виборчого округу, мала б бути проінформована про наміри будівництва МГЕС в межах зон санітарної охорони джерел питного водопостачання. Так, на виконання вимог Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» оголошення про планову діяльність мало б бути опубліковане у друкованих засобах масової інформації, сфера розповсюдження яких поширюється на Новобузький район, розміщено на дошці оголошень Новобузької районної ради. Проте, вказані заходи доступу громадськості Новобузького району до участі в процесі оцінки впливу на довкілля планованої діяльності ТОВ «Альтген» вжито не було, що не може вважатися прозорим процесом розгляду даного питання.

Слід звернути увагу, що згідно із п. 6 ст. 4 Європейської хартії місцевого самоврядування від 15.10.1985, яка була ратифікована Законом України № 452/97-ВР від 15.07.1997, тобто є частиною національного законодавства, у процесі планування і прийняття рішень щодо всіх питань, які безпосередньо стосуються органів місцевого самоврядування, з останніми мають проводитися консультації, у міру можливості своєчасно і належним чином.

На підставі викладеного депутатський корпус вважає неприпустимим вирішення питання щодо розміщення на території Новобузького району гідроелектростанції без проведення консультацій із Новобузькою районною радою та населенням Новобузького району.

Згідно висновків фахівців комунального підприємства Новобузької районної ради «Водопровідні мережі», яке здійснює централізоване водопостачання питної води споживачам Новобузького району, планована діяльність ТОВ «Альтген» з урахуванням існуючого стану Софіївського водосховища може негативно вплинути на якість та безперебійність питного водопостачання, що може призвести до порушення вимог Закону України «Про питну воду та питне водопостачання» та рішення Новобузької районної ради від 17.08.1989 № 180 «Про встановлення зон санітарної охорони Софіївського водосховища для Новобузького міжгосподарського і Казанківського групового водопроводів» щодо заборони планованої діяльності у першому поясі санітарної охорони водосховища.

Варто зауважити, що в основу розрахунку планової потужності МГЕС взято первинні проектні характеристики Софіївського водосховища на момент його будівництва. Так, будівництво споруд гідровузла Софіївського водосховища з об’ємом води в розмірі 36,0 млн. м3 було закінчено в лютому 1968 року. Через 17 років, у 1985 році, Черкаська гідрогеологічна експедиція провела дослідження щодо замулення водосховища. Згідно з її звітом об’єм води зменшився і склав 28,2 млн. м3. За період з 1985 по 2019 рік жодних досліджень не проводилось. А отже, з урахуванням того, що сплинуло майже 34 роки з моменту останніх досліджень і більше 51 року з моменту введення в експлуатацію і при цьому з кожним роком об’єм осаду збільшується та не здійснюються заходи щодо очистки гідровузла, можна стверджувати, що наповненість водосховища не відповідає тим показникам, які закладено в основу обрахунку проектних потужностей МГЕС. Таке, можливо, зумисне викривлення статистичних даних може призвести до катастрофічних наслідків та спричинить фактичне опустошення джерела питного водозабезпечення для трьох районів Миколаївської області.

Місце планованої діяльності ТОВ «Альтген» розташоване на території Регіонального ландшафтного парку «Приінгульский», тобто його діяльність може призвести до порушення вимог Закону України «Про природно-заповідний фонд України».

Викликає сумнів законність передачі в оренду донного водовипуску водосховища, адже відповідно до ч. 2 ст. 4 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» з урахуванням ст. 4 Закону України «Про приватизацію державного та комунального майна» не можуть бути об’єктами оренди об’єкти інженерної інфраструктури та благоустрою міст, інших населених пунктів, включаючи мережі, споруди, устаткування, які пов’язані з постачанням споживачам води.

На даний час вбачається сумнівною виправданість потенційних ризиків від планованої діяльності ТОВ «Альтген» порівняно з перспективами соціально-економічного розвитку Новобузького району від цієї діяльності.

Враховуючи вищевикладене, депутатський корпус Новобузької районної ради звертається до Вас із проханням забезпечити під час здійснення оцінки впливу на довкілля планованої діяльності ТОВ «Альтген» неухильне додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, про питну воду та питне водопостачання, про оцінку впливу на довкілля, про природно-заповідний фонд України, зокрема забезпечити проведення громадських слухань у відповідності до вимог Закону та у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.2017 № 989 із обов’язковим залученням фахівців підприємств Новобузького району, які здійснюють централізоване водопостачання населенню, фахівців Регіонального ландшафтного парку «Приінгульский».

Ми звернулися до управління екології та природних ресурсів Миколаївської облдержадміністрації із запитаннями: чи справді замовником будівництва – ТОВ «Альтген» було порушено вимоги законодавства стосовно порядку впровадження проекту? Який існує ризик негативного впливу нового промислового об’єкта на водозабезпечення населення трьох районів? І чи не постраждає, врешті-решт, екологія прилеглої території?

– Наприкінці 2017 року набув чинності Закон України «Про оцінку впливу на довкілля», яким запроваджено нову процедуру погодження будівництва, реконструкції, переоснащення тих об’єктів, які визначені даним законом, – розповіла виконувачка обов’язків начальника обласного управління екології Ірина Трофімова. – Малі гідроелектростанції віднесені до другого переліку, тобто як такі, що проходять оцінку на місцевому рівні. Наше управління ретельно вивчає всі подібні повідомлення на предмет відповідності певній формі, і якщо все гаразд, то ми підтверджуємо початок процедури запровадження діяльності. Після чого повідомлення про плановану діяльність розміщується у загальнодержавному реєстрі на сайті Мінприроди.

– Автори звернення нарікають, що оголошення про плановану діяльність не було опубліковано у друкованих засобах масової інформації, сфера розповсюдження яких поширюється на Новобузький район. Натомість наша газета, «Рідне Прибужжя», надрукувала це повідомлення у номері від 2 травня цього року, але його повинні були оприлюднити принаймні у двох місцевих ЗМІ…

– Також повідомлення було надруковано в газеті «Николаевские новости», тож вимогу закону в даній частині було дотримано. Протягом двадцяти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення в реєстрі та друкованих газетах усі охочі можуть надати пропозиції та зауваження, які потрібно врахувати при підготовці звіту оцінки впливу на довкілля.

– Наступний крок – це підготовка звіту оцінки впливу на довкілля та його громадське обговорення?

– Так. Суб’єкт господарювання готує цей звіт та розміщує його знову в реєстрі, у власному кабінеті, для ознайомлення з ним усіх охочих. Крім того, він повинен дати оголошення про громадські слухання звіту оцінки на довкілля, із зазначенням місця та дати цих слухань. Зауважу, що наразі цей звіт товариством «Альтген» ще не підготовлений. Підкреслю, що на даному етапі звіт має бути розміщеним і у місцевих органах виконавчої влади або місцевого самоврядування – з тим, щоб з ним могли ознайомитися мешканці даної території.

– Я так розумію, що це і є найголовніший період, коли громадськість має внести до проекту свої зауваження та пропозиції?

– Так. У громадських слуханнях є обов’язковою участь як замовника будівництва, так і обласного управління екології, також беруть участь і місцеві органи влади.

– Тобто на цьому етапі можна врахувати і занепокоєність новобужан щодо небезпеки позбутися джерела питної води, і ризику погіршення екологічної ситуації?

– Суб’єкт господарювання або враховує зауваження повністю чи частково, або обгрунтовано відхиляє. Уповноважений орган, тобто наше управління, у висновку дає оцінку всім цим діям та отриманій інформації.

Висновок може бути як позитивним щодо подальшого будівництва, так і неприйнятним. Лише в разі позитивного висновку замовник проекту отримує дозвіл на будівництво.

– Ірино Петрівно, а загалом, якої шкоди завдають такі промислові об’єкти, як малі гідроелектростанції?

– По-перше, це сам факт будівництва у природоохоронній зоні. По-друге, матиме місце додаткове випарювання води. Зрештою Софіївське водосховище – це водний об’єкт природно-заповідного фонду, питного водоспоживання та ведення рибного господарства.

– Тож, на Вашу думку, і справді можуть виникнути проблеми щодо водозабезпечення водою мешканців прилеглої території?

– Така небезпека справді існує, тож ми поділяємо занепокоєння новобузьких депутатів. Позаяк будемо детальніше вивчати обгрунтування, аби мати достеменну картину та на підставі неї приймати кінцеве рішення. Відтак чекаємо на звіт та громадські слухання. Але, як би там не було, на даному етапі підприємством «Альтген» існуючу процедуру провадження планової діяльності не порушено.

– Дякую за відповіді. «Рідне Прибужжя», розуміючи соціальну та екологічну важливість порушених питань, бере цю ситуацію під свій контроль.

– Залюбки готові надати вам усю наявну інформацію з цього приводу.

Андрій ТЮРІН

Добавить комментарий