Реформуємося для здоров’я

Перетворення, нововведення, поліпшення – все це синоніми до слова реформування. Начебто і оптимістично звучить, та чомусь сам процес перетворень не вельми радує сьогоднішнього українця. Все більше він вбачає в ньому небезпеку для себе. «Грядуть бо зміни! – з пересторогою каже українець. – Он що зробили з освіти та медицини! Не знаєш, куди бігти, кому платити, як себе вести. І звідки ті реформатори тільки беруться?».

Ось така нехитра філософія пересічного українця стосовно реформ, які нині відбуваються в державі. Воно й не дивно, бо ж реформування примушує людину покидати зону свого комфорту, а кому це до вподоби!? Втім, життя рухається уперед, змінюється світ, змінюються правила, міняємося і ми. І це цілком природно. Бо ж лише в такий спосіб можливий прогрес!

Тож, прогресуємо! Говорять, що на Миколаївщині гарно рухається уперед реформа децентралізації та в галузі освіти. Принаймні так стверджують обласні чиновники. Ну, якщо про це заявляють на вищому рівні, то, напевне, так воно і є. Як кажуть, з висоти видніше! Цікаво, а що ж відбувається в галузі медицини? В грудні рівно рік минає, як там реформуються.

Пропоную сьогодні відверто поговорити про реформу в медицині, зокрема у Первомайську. Що, власне, про це говорять фахівці, і як реагує народ.

Почнемо з останнього, бо ж для кого все це робиться, безумовно – для народу! Ось і підемо до людей, попитаємо, що ж вони думають про нововведення в медицині?

Тетяна Пчелінська, голова квартального комітету одного із мікрорайонів Первомайська, людина прогресивних поглядів, завжди підтримує всі починання та нововведення. Щодо медичної реформи – то говорить стримано й розважливо:

– Потрібна справа реформування, дуже добре, що маємо сімейного лікаря, гарно обладнану амбулаторію, лабораторію, процедурний кабінет. Це все добре, та ось черги сильно дошкуляють. Далеко не кожен може витратити дві-три години, аби дочекатися свого часу. І ось ще що, стосовно доступних ліків. Це, як в анекдоті, – доступні-недоступні. Я вже й перестала за ними ходити, бо, по-перше, часу багато витрачаєш, а, по-друге, квитки на автобус дорогі, тож дешевше в найближчій аптеці придбати за ту ціну, яка є. Ось вам і реформа – з одного боку добре, з іншого – так собі.

У Яніни Бондар, молодої мами, свої погляди на все, що відбувається сьогодні в медицині:

– Безумовно, зміни необхідні, і дуже добре, що вони відбуваються. Як на мене, то зараз стало дуже помітним, хто справжній фахівець, а хто ні. Ось, для прикладу. Ми уже 12 років як обслуговуємося в одного лікаря, це Галина Назаратій. І вона одна із перших уклала найбільшу кількість угод з пацієнтами. До неї можна в будь-який час звернутися по допомогу і ніколи не отримаєш відмови. Щодо черг, безумовно, у неї під кабінетом завжди людно, та ми домовляємося заздалегідь по телефону, і в такий спосіб уникаємо цієї неприємної проблеми. Мені ще подобається формула «гроші ідуть за пацієнтом». Ми чітко розуміємо, що лікар за нас отримує кошти, а отже, не потрібно думати, як віддячити йому.

Мешканка мікрорайону «Фрегат» (з етичних міркувань назвемо її Людмилою) вкрай незадоволена реформуванням. Каже, що лікарі та медперсонал стали злими й агресивними. Не приймають без попередньої реєстрації в електронній черзі, а сайт часто не працює. Ось і виходить, що доводиться з температурою висиджувати під кабінетом, та ще й вислуховувати на свою адресу різного роду образи.

– Це щось неймовірне з цією реформою, – каже вона. – Лікарняний взяти не можливо. Тебе ображають, кричать, відмовляються надавати направлення до вузьких спеціалістів. Я ледь змогла піти на лікарняний. Це не реформа, а знущання над нами!

Думки, як бачимо, різні, але скільки людей – стільки й поглядів. Комусь до вподоби, комусь ні… Втім, хочемо ми того, чи ні, а перезавантаження розпочалося і зупинити цей процес уже неможливо. Реформа рухається уперед, і вже сьогодні у Первомайську первинна медицина пройшла свої випробування нововведеннями. Сказати, що це було непросто, це нічого не сказати. Бо, крім величезного об’єму робіт, який випав на плечі усього медичного персоналу, це ще й зміна світогляду всіх, хто дотичний до сфери охорони здоров’я. Тож, що то за зміни, які уже відбулися, ми попросили прокоментувати головного лікаря первинної ланки первомайської медицини Тетяну Григорівну Оболенську:

Тетяна Оболенська.

– Час стрімко летить уперед, здається, лише вчора Президентом України був підписаний Закон «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення». А вже минув цілий рік. Що ж змінилося за цей час? По-перше, прийшло розуміння, що потрібно рухатись уперед, незважаючи на численні перепони, непорозуміння та масу запитань, на які інколи ми не отримуємо відповіді… По-друге, попри все ми маємо певні результати, які підтверджують факт реформування. Я би назвала 10 основних:

  1. Нашими першими кроками стала автономізація закладу, або ж перетворення в комунальне некомерційне підприємство. 26 квітня 2018 року сесією Первомайської міської ради було затверджено Статут Первомайського комунального підприємства.
  2. 16 травня 2018 року здійснено реєстрацію в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України.
  3. Ще наприкінці 2017 року ми зрозуміли, що комп’ютеризація робочих місць сімейних лікарів – це 70% успіху. Тож дякую усім нашим депутатам та міському голові, які з розумінням поставились до наших завдань, і попри все таки виділили нам з місцевого бюджету 523 тис. грн. на закупівлю 27 комплектів комп’ютерної техніки та 40 лазерних принтерів. Наразі усі наші лікарі мають автоматизовані робочі місця.
  4. Для того щоб розпочати приписну кампанію, заклад приєднався до Національної електронної системи E- Health та зареєстрував усіх сімейних лікарів, де кожен лікар отримав електронний цифровий підпис. І це також було незвично, бо ж треба було вчитися, як користуватись ним.
  5. З першого квітня розпочалась робота по укладанню декларацій «Про вибір лікаря», який надає первинну медичну допомогу, і вже за результатами півріччя, на час підписання договору з Національною службою здоров’я, ми мали 51,3% укладених декларацій.
  6. 5 червня 2018 року ми отримали від НСЗУ лист про намір укласти з нами договір! Це була перемога! А вже 13 липня ми отримали перші виплати за надані медичні послуги. Якщо порівнювати з медичною субвенцією, яку ми отримали в першому півріччі, – це майже на 1 млн. грн. більше. І це щомісячно.
  7. У серпні нам вдалося здійснити перші виплати премій сімейним лікарям та їх медичним сестрам, за рахунок яких і відбулося підвищення заробітної плати. Для прикладу, заробітна плата сімейного лікаря, який набрав 1800 декларацій, до преміювання становила 8 тис. 101 грн., після преміювання склала 14627 грн., тобто зросла на 80%. Зарплата медичної сестри зросла на 39% і становить 8075 грн. Заробітна плата сімейного лікаря – молодого спеціаліста, який набрав 1250 декларацій, зросла на 70% і складає 10912 грн.
  8. За кошти, отримані від НСЗУ, з жовтня 2018 року розпочато поточні ремонти в 2-х сімейних амбулаторіях на суму 381,1 тис. грн. та здійснюється закупівля нового медичного обладнання, що дозволить оновити наш табель оснащення. Крім того, закуплена комп’ютерна медична інформаційна система «Медстар», яка надасть змогу з 2019 року впровадити електронну медичну картку пацієнта.
  9. На даний час сімейні лікарі та їх помічники освоюють та набувають досвіду роботи з комп’ютерною програмою. В тестовому режимі працює запис на прийом до лікаря, через додаток «Medkard 24»; заповнюються електронні картки на дітей до 5-ти років; вивчається нова класифікація ICPC‑2 – це Міжнародна класифікація первинної медичної допомоги, найбільш поширена класифікація, яка використовується на первинній ланці в багатьох країнах світу. За допомогою ІСРС‑2 можна кодувати скарги, симптоми та синдроми, коли неможливо встановити точний діагноз. Також ця класифікація використовується для обробки медичних записів в електронному вигляді, що робить простішим і точнішим ведення всієї медичної статистики.
  10. В електронний формат переходять також направлення до вузьких спеціалістів, рецепти на «Доступні ліки», листки непрацездатності та запрацює з другого півріччя 2019 року програма «Безкоштовна діагностика», відповідно до якої за направленням сімейного лікаря пацієнти зможуть проходити такі обстеження, як рентген, ультразвукове дослідження, мамографію, ехокардіографію, біохімічні аналізи, консультації вузьких спеціалістів, безкоштовно у будь-якому закладі, який уклав договір з НСЗУ. Найближчим часом маємо наміри укласти з НСЗУ таку угоду.

За цими сухими фактами стоїть титанічний труд усього колективу та безпосередньо його керівника. І щоб не говорили скептики, скільки б не критикували реформаторські дії медиків, усе ж таки маємо певні зрушення в галузі охорони здоров’я. Безумовно, є й чимало такого, що нам не подобається, не приймається нами. Та ніхто не говорив, що буде легко. Усі реформи проходять болісно й хворобливо. А будь-яку хворобу потрібно лікувати! Тож реформуємося для здоров’я!

Наталія Клименко

Добавить комментарий