Олексій Вадатурський: «Ми за те, щоб в Україні будувався новий український флот!»

В Україні колись працювали декілька десятків суднобудівних заводів і 10 великих суднобудівних верфей, три з яких були у Миколаєві. Тут будували підводні човни, авіаносці, риболовецькі та інші судна різного класу. Сьогодні майже всі вони, на жаль, стоять. Відродження суднобудування – проблема національного масштабу. Не дивно, що 4 липня в ході інтернет-конференції Олексій Опанасович Вадатурський багато запитань отримав саме на цю тему. Адже судноремонтний-суднобудівний завод «НІБУЛОН» не просто стабільно працює: практично щомісяця тут спускають на воду нові повнокомплектні самохідні та несамохідні судна, проводять реконструкцію цехів та модернізацію обладнання, нарощують потужності, збільшують кількість працюючих. Олексій Вадатурський поділився і досвідом нібулонівских суднобудівників, і своїм баченням вирішення вищевказаної проблеми.

Деякі запитання від українців щодо суднобудівної галузі безпосередньо стосувалися і судноплавства у внутрішніх водах, тому Олексій Опанасович, відповідаючи, поєднав їх.

«Повинна бути державна політика з підтримки українського суднобудування, політика економічної вигоди з перевезень вантажів по річках, – наголосив він. – Наші суднобудівні заводи стоять, тому що невигідно будувати судна для українських річок. На нашому заводі сьогодні працює близько 700 працівників, або понад 20 відсотків усієї суднобудівної галузі країни, а ще дев’ять тисяч стоять у черзі на працевлаштування. Суднобудівна галузь буде у занепаді доти, доки не з’явиться необхідність будівництва суден для внутрішнього водного транспорту. А для розвитку внутрішнього водного транспорту потрібно створити умови, щоб річкові перевезення внутрішніми водними шляхами були економічно вигідними. І ті слова, що вітчизняна суднобудівна галузь занедбана, я можу підтвердити. І разом з тим дивлюся на це не так песимістично. Адже у нас є свій досвід. Був непрацюючий судноремонтний завод «Лиман», з якого ми вивезли понад 150 великотоннажних автомобілів сміття, залишилися фото, який він мав тоді вигляд (схожі на повоєнні знімки після бомбардування). Усі, хто відвідував наше підприємство, бачили, до чого довели це підприємство попередні господарі. Ми за чотири роки відбудували та реконструювали його так, що нам не соромно за свою роботу. (Не випадково, що практично усіх почесних вітчизняних та іноземних гостей Миколаєва привозять сюди на екскурсії.) В процесі реконструкції заводу ми наймали іноземних консультантів, які після усього побаченого тут кажуть, що нас не потрібно у чомусь консультувати, а навпаки, до нас потрібно командирувати їхніх іноземних суднобудівників, щоб вони побачили, як в Україні ми розбудовуємо суднобудівну галузь. Вважаю, що для відродження цієї галузі потрібно прийняти закони для її існування і, звичайно, завантажити суднобудівні підприємства замовленнями. Наразі навіть суднобудівні заводи Миколаєва за один рік можуть збудувати у два рази більше суден, ніж наше маленьке суднобудівне підприємство за чотири.

Я наведу такий приклад. Після однієї наради я летів у Нідерланди і в аеропорту стояли в черзі для проходження паспортного контролю наші моряки і суднобудівники. Вони до мене звернулися, і ми розговорилися. Я запитав, куди вони їдуть. Сказали, що працювати на кораблі та на суднобудівні підприємства, але хотіли б працювати тут. Сьогодні є багато бажаючих працювати в Україні, тільки їм потрібно створити відповідні умови, і це стосується не лише суднобудування. Але для цього потрібна відповідна законодавча ініціатива. Вже є чотири законопроекти з підтримки суднобудівної галузі, за умови сприяння та розвитку внутрішніх водних шляхів багато галузей зможуть стабільно працювати.

Я не розумію, чому на внутрішніх водних шляхах України сьогодні експлуатується під іноземними прапорами в дев’ять разів більше суден, ніж під українським прапором. (В інших країнах захід суден з іноземними прапорами у внутрішні води взагалі заборонено). Ці судна старі, технічно несправні. Я вважаю, якщо велика західна транснаціональна компанія хоче прийти в Україну і розвивати внутрішній водний транспорт, вона повинна збудувати за власні кошти хоча б одне чи два нових судна, а не ввозити до нас вітчизняні відпрацьовані «калоші», які заборонені до експлуатації у цивілізованих країнах. Ми за те, щоб в Україні будувався новий український флот, щоб наші річки були привабливими в економічному плані, щоб по українських річках ходили нові судна під українськими прапорами!».

Підготувала Вікторія Гонорацька

Добавить комментарий