Проблеми автостанцій: зустріч у професійному колі

Наприкінці минулого тижня у Запоріжжі зібралися юристи та бухгалтери автостанцій з усієї України, аби обговорити нагальні питання розвитку галузі автотранспортних перевезень. Взяли участь у нараді і представники ПрАТ «МОПАС», яке надає відповідні послуги на теренах Миколаївщини. Організувала захід Громадська організація «Всеукраїнська асоціація автостанцій», а безпосередньо головував під час наради голова Асоціації Ігор Житінський.

Чи не найголовнішим питанням порядку денного було обговорення планів уряду щодо монетизації пільг на проїзд пільгових категорій населення. Сьогодні виникає чимало конфліктних ситуацій довкола перевезення пенсіонерів, інвалідів, учасників АТО тощо, а що буде за декілька місяців, коли нововведення набудуть чинності?

На думку учасників наради, відповідна постанова Кабінету Міністрів України має шляхетну мету, адже декларує цілком європейські підходи у перевезенні пільгових категорій населення за принципом «Платиш гроші – отримуєш товар (послугу)», при цьому держава допомагає найнезаможнішим верствам суспільства. Проте, як зауважують юристи, у чинній нормативно-правовій базі існує чимало «білих плям», які фактично ставлять під сумнів успішність запровадження цивілізованих правила гри на ринку пасажирських автоперевезень.

– Монетизація в тому вигляді, як її пропонує уряд, – лише чергова мильна бульбашка. Для вирішення питання якісних транспортних послуг і повноцінних виплат пільговикам потрібна взаємодія не лише підприємств автобусних станцій, а й залучення представників громадських організацій, перевізників та органів місцевого самоврядування, – висловилася Вікторія Павленко, заступник директора з юридичних питань Луганського регіонального управління автобусних станцій.

На думку Ігоря Житінського, реформу потрібно було впроваджувати щонайменше п’ять-сім років тому. Адже нинішня система пільг призвела до затяжної кризи серед підприємств-перевізників, а частина їх взагалі пішла з ринку насамперед з фінансовоекономічних причин.

Водночас І. Житінський висловив занепокоєння стосовно того, як саме на практиці буде діяти обіцяна монетизація пільгового проїзду на автотранспорті. Чи не постраждають у результаті нововведень самі пільговики? Чи будуть максимально враховані інтереси перевізників та об’єднань автобусних станцій? Поготів, ситуація ускладнюється через відсутність чітко визначеного механізму компенсації коштів. Крім того, вищевказана Постанова уряду дещо суперечить вимогам Закону України про автомобільний транспорт, який має вищу юридичну силу.

Учасники наради також обговорили наслідки внесення змін до Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, зокрема щодо взаємовідносин між автостанціями та перевізниками. Представники галузі дійшли висновку, що запровадження таких змін сприятиме послабленню державного контролю за діяльністю автостанцій, а також запровадженню договірних відносин щодо надання автостанційних послуг між автостанціями та перевізниками.

Серед інших тем, що їх розглянули учасники заходу, – поточна ситуація стосовно проекту наказу Міністерства інфраструктури України «Про затвердження Змін до Порядку регулювання діяльності автостанцій», останні зміни у законодавстві щодо здійснення касових операцій, співпраця з органами місцевого самоврядування як шлях до зменшення податкового навантаження, визначення господарсько-правової форми для створення суб’єкта господарювання, власністю якого є відповідний програмний продукт з продажу квитків на перевезення пасажирів тощо.

Всеукраїнська асоціація автостанцій та учасники зустрічі висловили велику подяку за гостинність керівництву ПАТ «Запоріжавтотранс». Захід у такому форматі дав змогу обмінятися досвідом із фахівцями у галузі транспорту з усіх областей України. Такі наради допомагають знаходити відповіді на проблемні питання шляхом їх спільного обговорення та консолідувати зусилля гравців галузі у відстоюванні своїх законних прав та інтересів.

Андрій Тюрін

Добавить комментарий